Blog

“10 tviteraških zapovesti” i primeri dobre prakse*

Zahvaljujući  Miljani Mićović u prilici smo da čujemo Španska iskustva o upotrebi društvenih mreža u političkoj komunikaciji. *

Dokaz da interesovanje za Twitter ide uzlaznom putanjom je i činjenica da, iako sada nije u toku nijedna kampanja u Španiji, političari veoma aktivno učestvuju na ovoj društvenoj mreži, konstantno objavljujući svoje mišljenje i aktivnosti u jednom, takoreći, burnom i kriznom periodu u ovoj zemlji. Nova Vlada Marijana Rahoja donosi određene odluke koje izazivaju različite pozitivne i negativne, burne i „blage“ reakcije ostalih političkih činilaca, izražene baš putem Twitter-a, pa su, shodno tome, i savetnici odlučili da iznova treba uputiti političare u to kako se koristi ova društvena mreža. Pre samo nekoliko dana, Santiago Martines Suares, politički konsultant i media trainer, prema svojim vlastitim rečima „umoran od toga kako se političari i njihove partije, osim nekih izuzetaka, ne prilagođavaju dovoljno novim potrebama i stilovima društvenih mreža“, objavio je na svom blogu deset „tviteraških“ saveta za političare, gde bi svaki savet odgovarao dužini jednog tvita. To su sledeći saveti:

– Koja je moja ciljna grupa? Odgovori uvek na ovo pitanje. Kome hoćeš da se obratiš i prilagodi svoje tvitove, koristi svoje načine i manire.

– Započni svoj tvit budeći interes kod ostalih. Šokantne rečenice, koje stvaraju napetost pomažu u privlačenju pažnje.

– Prvo postavi pitanje, pa onda u narednim tvitovima ponudi odgovore. To je klasična i uspešna tehnika retorskog pitanja.

– KISS. Keep it Short, Stupid. Budi kratak i jednostavam. Pređi na stvar odmah sa porukama razumljivim od strane svakog prosečnog građanina.

– Ako moraš da preneseš dužu poruku, poveži svoje tvitove kao priču u delovima. Koristi Storytelling.

– Budi blizak, topao. Pričaj stvari o sebi, o svom životu. Koristi prvo lice množine u svojoj poruci. Učini ih (građane) učesnicima u svom projektu.

– Ne preteruj s tvitovima. Ograniči se da komuniciraš kada imaš nešto interesantno da kažeš. U protivnom, ljudi će se umoriti i prestaće da te prate.

– Nemoj da se ponavljaš na Twitter-u. Nemoj da pretvoriš svoj profil u zvanični program stranke. Stvaraj vrednosti!

– Twitter olakšava interakciju između političara i građana. Izazivaj razgovore! I vodi ih u udarno vreme.

– Prati one koji stvaraju tendencije i utiču na druge, ne samo one koji imaju dosta pratilaca. Koristi hashtags, oni će biti tvoj glas!

Santiago Martínez Suarez

Twitter je, prema rečima Gutjeres-Rubija, jednog od vodećih španskih političkih savetnika koji svoju delatnost obavlja i u Južnoj Americi, jedno „paradoksalno sredstvo komunikacije: nikada nije bilo tako jednostavno raditi nešto tako komplikovano, niti tako komplikovano raditi nešto tako jednostavno.“ Ono što je veoma zanimljivo u upotrebi Twitter-a i što dokazuje njegovu široku upotrebu u španskim kampanjama, tvrdi Gutjeres-Rubi, jeste jedna zanimljiva praksa sprovedena samo nekoliko puta do sad. Naime, reč je o novom žanru –Twitter intervjuu (na španskom: twitterentrevista), koji se prvi put realizovao 2009. godine u Baskiji. Paći Lopes, predsednik Baskijske Vlade, putem streaming-a, uživo je odgovarao sat vremena na postavljena pitanja građana putem Twitter-a. Na pitanja na koja nije stigao da odgovori, odgovorio je kasnije u svom blogu.

Drugi Twitter intervju se organizovao povodom izbora 2011. godine. Alfredo Peres Rubalkaba je pristao da odgovara na pitanja građana tokom 45 minuta, a za svaki odgovor imao je devet sekundi. Gutjeres-Rubi bio je voditelj i birao pitanja u dogovoru sa izbornim timom PSOE-a. Pitanja su bila poslata pod određenim hashtag-om (na španskom: #Yorespondo). Susret je bio sniman twitcam– om, koji omogućava da se video direktno prenese na Twitter-u. Gutjeres-Rubi ocenjuje ovakav način komunikacije kao vrlo pozitivan i izražava svoju nadu da će se i ostali kandidati usuditi da prihvate ovakve inicijative.

Rubalkaba i Gutiérrez-Rubí

Zanimljiva je, takođe, bila i inicijativa katalonskih novina u kampanji 2011. Dnevne novine El Periodico de Catalunya odlučile su da uz hashtag #Periodico20N redovno informišu o kampanji. Bila su određena  dva novinara koji su na svojim profilima na Twitter-u obaveštavali o obe kampanje dve najjače partije (jedan o jednoj, drugi o drugoj) pa su građani mogli da prate njegove tvitove. Isto tako, dva stručnjaka i analitičara, saradnici lista, svakodnevno su na svojim Twitter profilima vršili analizu kampanje obeju stranaka.

Na kraju, važno je znati, smatraju španski savetnici, da biti prisutan na internetu nije garancija da će se na nekim izborima pobediti, niti da će neka stranka dobiti više glasova. Međutim, u današnje vreme, da bi se pobedilo na izborima, politička komunikacija mora da se vodi i preko interneta kako bi se osigurao veći broj glasova i veće učešće građana u političkom životu. Većina španskih političara, slažu se svi stručnjaci, ne upotrebljava pravilno društvene mreže, ali su istovremeno svesni da moraju da budu prisutni na njima.

 

*Ovaj rad je deo projekta Strategije tekstualnosti profesionalnog diskursa u multimedijalnom okruženju. Analiza i predlozi za njegovo poboljšanje (Estrategias de textualidad del discurso profesional en soportes multimodales. Análisis y propuestas de mejora). Referencija: FFI2011-28933), finansiran od strane Ministarstva Ekonomije i Kompetencije, kao i od strane fondova FEDER.

Komentari

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *