Blog

WAVE 8 – kreiranje političkog sadržaja

WAVE 8 je online istraživanje koje Universal media  (UM) sprovodi od 2006. godine. Ciljna grupa istraživanja su bili aktivni Internet korisnici koji svakodnevno ili svaki drugi dan pristupaju Internetu. Svi Wave upitnici se popunjavaju online i podaci su kvantitativni (brojčani). Wave 1 istraživanje je realizovano 2006. godine u 15 zemalja kroz ispitivanje 7.500 korisnika/ca. Tokom 2014. godine je u WAVE 8 istraživanju učestvovalo 50.021 ispitanika/ca iz 65 zemalja sveta u kojima radi UM,  a to je uzorak koji predstavlja 1.3 milijarde korisnika Interneta. Cilj istraživanja je bio da saznamo kako korisnici Interneta koriste i razumeju sadržaje koji se objavljuju. Tvitove sa prezentacije možete pogledati OVDE.

brosura

Sadržaj

Danas je svaki sadržaj na klik ili dva od nas. Sadržaj je postao toliko obiman, a društvene mreže su ga učinile lakim za deljenje, tako da je on postao nezaobilazan deo našeg svakodnevnog jezika i komunikacije. Na našim seminarima često govorimo da su osnovni elementi sadržaja: značaj, kreativnost, emotivnost, inspirativnost, zanimljivost i ekskluzivnost. Svako od nas konzumira samo jedan mali deo sadržaja koji se svakodnevno postavlja na Internet. Zato je veoma važno kreirati sadržaj koji će izazavati pažnju kod korisnika Interneta. Moramo imati na umu da je svaki čovek emotivno vezan za sadržaj koji deli online.  Sadržaj će imati najviše efekta ako nije samo informativan i zabavan već ako bude prepoznat kroz deljenje kao deo nečijeg  ličnog imidža i reputacije.  Za političke stranke, pogotovo kod nas, kreiranje sadržaja baziranog na ovim pravilima je i dalje veoma težak zadatak.

Oblasti

Wave istraživanje pokazuje da su 5 osnovnih ljudskih potreba osnova ponašanja ljudi na Internetu.

– Potreba za učenjem: tražimo mišljenje drugih, istražujemo, učimo, u toku smo sa dešavanjima;

– Potreba za pripadanjem: u kontaktu smo sa dragim ljudima, delimo znanje, upoznajemo se;

– Potreba za maštanjem: bekstvo od dosade, razonoda, zabava, igra;

– Potreba za priznanjem: promovišemo se, doprinosimo razvoju, izražavamo i menjamo mišljenje, tražimo poštovanje;

– Potreba za napredovanjem: gradimo karijeru, zarađujemo novac, stičemo poslovne prilike, gradimo poslovne mreže;

Slika-1.-wifi

Ponašanje korisnika/ca

Korisnicima, naročito u našem regionu, je veoma stalo do toga kako drugi prihvataju sadržaj koji dele. 71% korisnika je srećno kada neko komentariše njihov sadržaj, 69% kada njihova objava nekoga inspiriše dalje deli sličan sadržaj, 61% kada dobija lajkove, 56% kada se sadržaj podeli dalje… Na svetskom nivou ljudi su manje emotivni oko sadržaja koji dele. Online reputacija je ljudima veoma bitna. Čitava nova generacija (tzv. millennials) raste uz društvene mreže. Čak 43% šesnestogodišnjaka  i  15% ljudi od 55+ godina, na svetskom nivou, kaže da bi voleli da postanu poznati na Internetu. Kod nas su brojke malo drugačije, jer 33% mladih i 23% starijih kažu to isto. Raste uticaj blogera i u svetu, a i kod nas. Ovo je zanimljiv podatak, jer otkriva prostor koji mnoge stranke ne koriste dovoljno. Blogeri su postali zvezde i brendovi ih vole i znače im. Setimo se samo reklame za Pampers pelene koje su uvele blogere u centar zbivanja.

Šta cenim, a šta delim?

Govoreći o sadržaju, ovo istraživanje mi je dalo dodatni uvid u to da postoje dve vrste sadržaja – onaj koji cenim i onaj koji delim. U Srbiji se ceni sadržaj koji: nudi “how to” savete, zabavan je, inspirativan i govori nešto novo o brendu… Sadržaj koji korisnici Interneta u Srbiji dele je: inspirativan, promoviše cilj koji ti je lično bitan, koristan, nešto je što drugi ne znaju, lako se deli, nudi “how to” savete… U ekonomiji reputacije i imidža ljudi će pre podeliti sadržaj koji održava i njihove stavove. Takav sadržaj 15% ljudi ceni, a 35% deli.

da li

Razumevanje

Znamo da brandovi kreiraju sadržaj kojim ispunjavaju komunikacijske ciljeve. 39% korisnika smatra da zabavan sadržaj utiče na to da brend bude poželjniji, a 32% da kontraverzan sadržaj utiče na prepoznatljivost brenda. 38% korisnika Interneta kaže da dodatna informacija o brandu povećava želju da se proizvod ili usluga probaju. Sa druge strane sadržaj o nekom brandu koji želim da podelim utiče na lojalnost brandu. Iz ovih analiza, istraživanje dolazi do sledećih zaključaka:

  • Kada ljudi dele sadržaj koji ih inspiriše to rade da bi izrazili svoju kreativnost
  • Kada dele kontraverzni sadržaj žele da prikupe mišljenje drugih
  • Kada dele sadržaj koji proviše viši cilj to rade da bi osetili pripadnost zajednici, da bi menjali stavove drugih i stekli poštovanje.

11051877_927034817317913_1103504295097340298_n

Uređaji

Kao što smo kroz seminare stalno govorili, pametni telefoni preuzimaju primat među uređajima sa kojih konzumiramo sadržaje sa Interneta. Pametni telefoni polako menjaju lap top. Kod nas se, za razliku od sveta, PC još uvek dobro drži ali neće to trajati još dugo. Rast broja prenosivih uređaja nas sve viši čini zavisnim od kvaliteta Internet veze, ali i od baterija. Na taj način baterija postaje temelj ostvarenja naših potreba.

uredjaji

Politička komunikacija

Sad dolazimo do suštine, a to je kako ove podatke iskoristiti za političku komunikaciju. Političke stranke imaju sve odlike brendova: identitet brenda, vrednost brenda, prepoznaljivost i svest o brendu tako da se rezultati ovog istraživanja odnose i na njih. Često je problem političara što politiku dožiljavaju previše ozbiljno. Iz te preozbiljne perspektive jako je teško kreirati kreativan i zanimljiv sadržaj. Zato je važno da se ne ograničavamo i da pustimo mašti i kreativnosti na volju. Videli smo da ljudi traže zanimljiv sadržaj tako da to je prostor koji treba zauzeti i prikazati rad u stranci i generalno u politici kao veoma dinamičan i zanimljiv što on u suštini i jeste. Treba razmišljati i šta je to korisno (how to) simpatizerima i biračima stranke. To mogu biti različita pojašnjenja procedura, mera ili konkursa. Takođe kako uključiti blogere i razvijati odnose sa njima.

Za sve to su potrebni timovi i naročito vreme, vreme, vreme… Politička komunikacija na Internetu ne može biti stvar trenutne inspiracije i trenutka, jer to ne rade ni globalni brendovi. Važno je da promišljamo stvari i posvetimo vreme kreirajući raznovrsne, motivišuće i korisne sadržaje. Ide kampanja i vreme je da se timovi naprave i da se krene što ranije.

Komentari

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *