Ključni koraci u javnom zagovaranju
Projekte javnog zagovaranja je jako lepo i uzbudljivo raditi, pre svega zbog velikog broja strategija koje nam uvek stoje na raspolaganju. Uvek moramo razvijati osnovnu strategiju javnog zagovaranja koja podrazumeva izgradnju kritične mase potrebne za promenu (baza podrške). Pored nje na raspolaganju nam je čitav spektar različitih strategija koje se mogu kreirati u nekoj od faza javnog zagovaranja. Ako nam je potrebno podizanje znanja i informisanosti šire javnosti, razvićemo različite strategije obrazovanja i informisanja. Saradnja sa različitim zainteresovanim stranama (opština, ministarstvo, poslanici, odbornici, upravni odbor, komisija, direktor, mediji, strukovno udruženje…) nam je uvek potrebna, pa su nam važne i strategije saradnje. Kada je potrebno nekoga ubediti, potrebno je razviti i strategije ubeđivanja i lobiranja. U situacijama kada nemamo mnogo resursa traženu promenu možemo pokazati na malom (mikro) primeru kroz pilot ili model programe. Na taj način pokazujemo da je promena moguća i izvodljiva u praksi. Strategije konfrontacije su takođe legitimne. Problem u Srbiji je u tome što se često krene u konfrontaciju pre nego što se razmisli o primeni neke druge strategije.
Ključni koraci u strateškom razmišljanju
Šta želimo? (CILJEVI) – u svakom javnom zagovaranju moramo odrediti ciljeve. Ciljevi moraju biti usmereni na promenu, a ne na aktivnost. Drugim rečima treba da opisuju promenu koju nameravate da uvedete, a ne šta nameravete da uradite. Uvek se vodite SMART načelima pri izradi ciljeva.
Ko nam može pomoći? (KLJUČNI IGRAČI) – u svakom poslu nam pomažu različiti ljudi. Kao što smo već govorili, izgradnja BAZE podrške je jako važna. Što nam je baza snažnija imamo više šansi za uspeh.
Šta treba da čuju? (PORUKA) – u javnom zagovaranju mi se bavimo politikom, a u politici je komunikacija sve. Dobra poruka će nam uvek pomoći da lakše objasnimo problem i pridobijemo podršku ključnih zainteresovanih aktera. Svaka poruka mora u sebi sadržati izjavu (šta je problem koji želimo da rešimo), dokaz (kojim potkrepljujemo da to ima uticaj na naše živote), primer (kako to negde izgleda) i, najvažnije u javnom zagovaranju, poziv na akciju (šta osoba ili organizacija treba da uradi za našu stvar).
Od koga treba da čuju? (IZASLANICI) – ko je ambasador poruke. Jedan od najvažnijih elemenata svake poruke je i KO prenosi tu poruku. Zato se uvek trudite da z to pronađete i obučite osobu koja je pogođena problemom koji zagovarate.
Kako možemo da ih nateramo da čuju? (PRENOS) – kanali komunikacije takođe spadaju u 5 ključnih elemenata jedne poruke. Uvek postoje mnogobrojne opcije za prenošenje poruke, ali od nas zavisi da li ćemo izabrati prave. Kada razmišljamo o kanalima uvek treba da imamo u vidu publiku (kome se obraćamo?), vreme (u koje vreme), troškove (koliko to košta) i druge faktore (koliki je rizik da poruka bude loše preneta).