Crowd (Masa)
I ove godine smo Marija i ja posetili Kozaru i učestvovali na Osmoj regionalnoj konferenciji o odnosima s javnošću – Proactive. Osim dobre zabave i druženja svake godine se sa ove konferencije vraćamo bogatiji za neko novo znanje, ugao gledanja, kontakt … Ove godine, imali smo prilike da čujemo mnogo toga ali jedna tema je zaslužila da bude posebno prenesena jer je važna za civilni sektor. Poslednjeg dana konferencije Dragana Đermanović je održala predavanje na temu “Just about “C””, koje je objasnilo tri trenutno aktuelna pojma (potrebe, aktivnosti) na Internetu: ” Content Curation“, “Crowd” i “Cross Linking“.
Nama se deo predavanja koji se odnosio na “Crowd” učinio izuzetno značajnim, jer se, između ostalog, tiče izgradnje podrške, te smo odlučili da ovde prenesemo i dodatno razradimo ono što smo naučili na predavanju. Izgradnja podrške je veoma značajna aktivnost za svaku organizaciju koja ima nameru da se ozbiljno posveti realizaciji svojih ciljeva, a naročito advocacy kampanjama.
Šta je Crowd?
Kao što reče Gaga, na žalost, nemamo za sve engleske reči adekvatne prevode na srpski jezik. Može se reći da je masa najbliži prevod, ali je ovo jedan od onih termina koje moramo koristiti onako kako ih globalno ljudi na Internetu koriste.
CROWD označava izgradnju baze podrške (mase) sa kojima zajedno ostvarujemo veći uticaj, dobijamo ideje i savete, veću vidljivost problema i organizacije… U Advocacy-ju (javnom zastupanju) često koristimo izraz Constituency (birači). Bez obzira kako nazivamo ovaj proces, on je izuzetno važan jer nam omogućava da pokažemo svoju snagu kroz “snagu brojeva”.
Na Internetu crowd čine ljudi koji se okupljaju oko sadržaja i značajnijih društvenih tema. Oni time pokazuju snagu mase i daju važnost nekoj temi, problemu, podršku organizaciji, pojedincu… Danas je najjednostavnije okupiti se na Internetu i to treba iskoristiti. Tehnologija nam je omogućila da stvaramo svoje zajednice koje se povezuju sa drugim zajednicama i tako stvaraju poznati odnos many to many. Crowd je kompaktan jer ga povezuju ciljevi, vrednosti, zajednički stavovi, emocije…
Okrenimo se jedni drugima
Jedan zadatak je izgraditi brojnost crowd-a, a sasvim drugi angažovati ga. Iz iskustva rada u CMV–u možemo reći da je to teško i da zahteva posvećenost i kontinuirani rad. Pojedinci iz crowd–a nam mogu dati mudrost i znanje ali pitanje je da li ćemo napraviti sistem da to iskoristimo. Ne zaboravimo da masa uvek ima više kreativne energije od svakog pojedinca. Najvažnije je kako ćemo ih inspirisati i podstaći da to urade.
Ljudi se crowd skoro uvek uključuju volonterski , što znači da i vrednosti, pravila i principe volonterskog rada moramo uključiti u naš rad. Ovde funkcioniše koncept gde mnogi daju po malo da bi na kraju svi dobili mnogo.
Za masu uvek možemo reći da je objektivnija, zato se crowd često koristi u svrhu glasanja. Ljudi na Internetu vole da glasaju ali im je često potreban impuls. Oni jesu naši fanovi ali moramo da im damo povod da iskažu svoju posvećenost. Tada oni postaju naši ambasadori jer svojim aktivizmom uključuju svoje društvene krugove i prijatelje.
Kada govorimo o Crowd – u, moramo spomenuti i neke još termine koji objašnjavaju upotrebnu vrednost i različite namene Crowd-a: Crowd Funding, Crowd Wisdom, Crowd Creation, Crowd Voting
Crowd Funding podrazumeva finansiranje neke ideje, projekta i sl. od strane mase. Mnogo ljudi daje po malo da bi se prikupila velika suma. Postoje različiti primeri ovakvog finansiranja. Na predavanju je spomenut projekat “World Remix”, gde jedan muzičar (DJ Pogo) prikuplja donacije za finansiranje svojih mikseva iz celog sveta. Kuriozitet je da je cela muzika napravljena od zvukova koji dolaze iz prirode lokacije koju predstavlja.
U politici je ovaj koncept zaživeo sa prvom Obaminom kampanjom gde su svi simpatizeri mogli da doniraju preko interneta male iznose i tako podrže njegovu kampanju. Danas postoji veliki broj platformi za crowd funding. Za one koji se bave novinarstvom, mogla bi platforma spot.us da bude zanimljiva gde se prikuplja novac za istaživanje i pisanje o određenim temama.
Crowd Wisdom – Od uvek se govorilo da su dve glave pametije od jedne. A tek mnogo, mnogo glava… Masa definitivno poseduje više znanja i informacija od pojedinca i to treba iskoristiti. Postoji nekoliko primera gde je ovaj koncept uspešno pokrenut. Prvi primer je kompanija Dell sa akcijom Idea Storm koja je pokrenuta još 2007. Suština je da korisnici predlažu ideje i koncepte koje bi Dell trebao da razvija. Od lansiranja pristiglo je oko 16.000 ideja, a oko 500 je realizovano. Drugi primer je My Starbucks Idea, gde kompanija Starbucs prikuplja ideje za unapređenje poslovanja, a sve pod sloganom “Ti najbolje znaš šta želiš od Starbucksa, reci nam”. Na sajtu su ideje koje drugi korisnici komentarišu i koje kompanija realizuje.
Nama u civilnom sektoru je pre nekog vremena za oko zapao jedan projekat organizacije MySociety koji prikuplja informacije od građana. U pitanju je projekat Fix My Street koji omogućava Britancima da prijave svoje lokalne probleme (iz ulice, kvarta), da ih drugi komentarišu i dopunjavaju, a moderatori ih šalju na razmatranje nadležnim organima. Sličan primer iz Srbije su #udarnerupe. Ne želeći više da razvaljujemo točkove po rupama na BG ulicama pokrenuta je na Tviteru akcija #udarnerupe. Akciju je pokrenuo Zoran Torbica i ona je volonterski zaživela, čak se i proširila na druge gradove. Problem je bio što je Beograd put imao platformu za prijavljivanje ali nije predvideo da daje povratnu informaciju onima koji su prijavili rupu u kolovozu. Ovom akcijom smo podstakli Beograd put da se otvori i počne da koristi crowd za rešavanje problema koje svi zajedno imamo.
Crowd Creation – princip je sličan, kao i u kod prethodnog termina. Masa ima više kreativne energije i ideja od pojedinca. Uvek treba imati na umu da ljudi veruju u ono što stvaraju. Tada pokazuju svoju strast i ulažu energiju. Ovaj termin se koristi kada očekujemo da od crowd-a izvučemo zanimljive i kreativne predloge. Često se koristi kod (re)dizajna logotipa , a bilo je slučajeva i za tv reklame (npr. Nektar – Nije svejedno). Naš Centar je bio uključen u jedan projekat ovog tipa, kroz promociju globalne akcije – izbor za univerzalni logo ljudskih prava. Koliko nam je poznato, jedini smo ovo radili u Srbiji i veoma smo ponosni na činjenicu da je na kraju tu nagradu dobio Predrag Stakić. Human right logo je klasična kampanja globalne izgradnje Crowd-a. Nije bila savršena i sigurno je bilo tehničkih zamerki ali možemo reći da je ona uspela. Samo iz 4 zemlje sveta nije stigao ni jedan predlog što pokazuje da je akcija uspela jer se u nju uključio gotovo čitav svet. Podaci o brojnosti govore o uspehu izgradnje crowd-a. Kasnije je crowd angažovan u glasanju, gde smo, takođe, učestvovali kroz pozivanje i podsećanje ljudi da treba da glasaju i animiranje medija.
Time smo stigli i do poslednjeg termina koji bi trebalo da usvojimo – crowd voting, odnosno glasanje. Kada se neki izbor odvija metodom crowd votinga, možemo očekivati da pobednik biti pravi, jer je masa, ipak, objektivnija. Skup velikog broja pojedinaca će doneti kvalitetniju odluku od jedne ili nekoliko osoba. Gaga je prezentovala projekat “Nole for You” tj. “Pitajte Novaka Đokovića”u kom fanovi smišljaju pitanja za Novaka za koja njihovi prijatelji i ostali fanovi glasaju. Kada se završi glasanje, dobije se nekoliko najvažnijih pitanja po mišljenju crowd-a na koja Novak odgovara pojedinačno video snimkom i obraća se direktno onome koji je pitanje postavio. To je izuzetno važno jer time iskazuje podršku da ceni to što su oni uradili za njega. Kod projekta izbora za Human rights logo, glasovi crowd-a su takođe odlučili pobednika, nakon što je žiri suzio izbor po unapred utvrđenim kriterijumima.
Još jedan zanimljiv primer crowda je skoro pokrenut u Srbiji. Kompanija Telekom je pokrenula projekat “Uradi nešto“, gde su svi građani mogli da predlože rešenje nekog problema iz lokalne zajednice. Faza prijave projekata je prošla i sada je u toku glasanje za najbolje (do 24.juna). Realizaciju najboljih će kompanija finansirati u ukupnom iznosu do 4 miliona dinara.
Na kraju, želimo da istaknemo da pojedinci u crowd-u imaju potrebe i očekivanja i da se ne radi samo o sadržaju. Svojim aktivizmom ih moramo zadovoljiti. Nikada, ali nikada ne odustajte od onih u koje verujete.
Ako znate za još neke primere ili imate predloge, dodajte u komentarima.
Napomena: U skladu sa temom, tekst pisali zajednički Miloš i Marija 🙂
Komentari