Javno zagovaranje čine ljudi
Sve češće se u civilnom sektoru čuje termin “Javno zagovaranje (zastupanje)”, ili engleski “advocacy”, ali čini mi se da većini nije baš jasno šta to tačno podrazumeva. Verujem da ga je bilo teško prevesti, kao i što ga nije lako ukratko objasniti. Često se pogrešno identifikuje sa lobiranjem. Ne, to nisu sinonimi, jer je javno zagovaranje mnogo širi koncept koji može uključiti i lobiranje. Postoji puno tumačenja i definicija, ali moja omiljena je ” set ciljanih akcija usmerenih na donosioce odluka”.
Upravo je i projekat mreže organizacija “Zelena inicijativa” (čiji je Centar član), projekat javnog zagovaranja za unapređenje sistema upravljanja otpadom u Srbiji. Jednostavno, ova oblast je nešto što mora sistemski da se unapredi, i od početka nam je jasno da moramo sarađivati sa donosiocima odluka na svim nivoima i u svim sektorima, od lokalnog do nacionalnog i od samostalnih sakupljača do biznis sektora.
Kao što već rekoh, za Srbiju je ovo prilično nov koncept, svega par godina se rade projekti javnog zagovaranja pa čak ni aktivisti nisu upoznati sa njim u dovoljnoj meri, a kamoli građani. Predstavnici organizacija članica Zelene inicijative su, zahvaljujući ISC-u, imali zadovoljstvo da o ovom konceptu uče od najboljih. Bili smo u centrali ISC-a u Vermontu gde smo pohađali trening sjajne Olge Gladkikh i upoznali se sa velikim brojem aktivista koji zagovaraju u SAD-u, kao i onima koji su mete zagovaranje tj. donosioci odluka. Moj utisak sa te posete je rasprostranjenost ovog koncepta, svi učestvuju u procesu zagovaranja. Pojedinci i organizacije pokreću teme koje misle da su važne, motivišu i mobilišu svoje okruženje da im se priključi i da zajedno naprave promenu. Sasvim je normalno da aktivisti rade kampanje “od vrata do vrata“, gde će vam prezentovati svoje ciljeve i zatražiti podršku. I veliki broj ljudi će ih podržati i čak dati novac zato što veruje u cilj. Predstavnici vlasti će primiti pojedince i grupe koji zagovaraju i prilično jasno reći svoj stav o tome. U ovom trenutku je za nas to, što bi se reklo “misaona imenica”, ali korak po korak i verujem da ćemo i mi dostići taj stepen demokratije i participativnosti u donošenju odluka.
Ključno saznanje za mene je bilo da postoje tri vrste javnog zagovaranja:
- Advocacy by the people (zagovaraju ljudi). Ova vrsta se može okarakterisati kao transformacija, gde se nalazi način da se neko iz ugroženog transformiše u borca
- Advocacy for the people (zagovaranje za ljude). Ovo je najčešće vrsta koju rade organizacije civilnog društva, fokusiraju se na javni interes
- Advocacy with the people (zagovaranje sa ljudima). Ovo je vrsta koja uključuje građansku akciju, veći broj ljudi koji iskazuje svoj stav.
Mora se priznati da ova podela na engleskom zvuči dosta poetično, ali svakako je neosporno da ona u fokus zagovaranja uvek stavlja ljude. Ljudi su ti koji generišu promenu, od njih potiče osvešćivanje problema, ideje i kritična masa.
Ove vrste se ne isključuju, čak mislim da se vrlo prepliću u realnim situacijama. Ono što ih razlikuje je legitimitet koji iz njih proizilazi. U prvom slučaju, najpozvaniji su oni koji su direktno pogođeni da govore o temi, u drugom legitimitet proizilazi iz stručnosti za bavljenje nekom temom i prethodnim rezultatima, a u poslednjem slučaju imate neoboriv dokaz da postoji dovoljan broj zainteresovanih da bi nešto postalo relevantno.
Posebno mi je bilo drago, kada sam na treningu shvatila da Zelena inicijativa ima sve tri komponente. Samostalni sakupljači su već dosta napredovali u apelima za rešavanje problema koje imaju, a mi ćemo i dalje raditi na tome da ih osnažimo da mogu samostalno da zagovaraju za poboljšanje situacije, posebno na lokalu. U našoj mreži postoje dokazani stručnjaci za zaštitu životne sredine i oblast upravljanja otpadom, kao i socijalno preduzetništvo koje vidimo kao jedno od rešenja za unapređenje sistema za upravljanja otpadom. Naše aktivnosti uključuju čitav niz akcija na kojima građani dokazuju da ih ova tema dotiče. Stalno sakupljano potpise podrške aktivnostima, jer nam je važno da ova oblast bude shvaćena kao nešto od interesa za svakog pojedinca, te i ovom prilikom pozivam da potpišete, ako već niste.
U ovom postu nisam htela mnogo da se bavim definicijom koncepta Javnog zagovaranja i koracima, jer smo to već radili , pa je bez veze da ponavljam. Ako želite više da pročitate o tome, evo linka za tekst na temu Šta je javno zagovaranje i Koji su ključni koraci.
Napomena: Tekst je u nešto izmenjenom obliku objavljen i na blogu Zelene inicijative
Komentari
Advocacy je zakon. Živeo advocacy. Imam osećaj da sve vište aktivnosti koje kao CMV radimo su upravo usmerene na advocacy u različitim oblicima što me izuzetno raduje. nema kreativnije kampanje od advocacy kampanje 🙂