Bosanska izborna drama
U utorak 9. decembra, održan je pretposlednji čas u školici Politička komunikacija i socijaldemokratija u ovom semestru. Tema predavanja je bila “Bosanska izborna drama”, a predavanje je održao Tomislav Damnjanović . Tomislav je započeo predavanje rečenicom ,,Gde počinje Bosna, tu prestaje logika.’, najavljujući time vrlo interesantno predavanje. Pričao je o neophodnosti istraživanja da bi se kvalitetno i uspešno radila izborna kampanja, i kvantitivnog (terenskog) i kvantitivnog (fokus). Problemi koji otežavaju istraživanje u BiH su nedostatak popisa stanovništva, nedostatak iskustva, to što ispitanici često ne govore istinu i potrebno je testirati stavove,a ne političke preferencije. Prednost fokusa je to što se ne teži brojkama, nego se istrazuju reči, male grupe i što se želi saznati šta je određenoj grupi u glavi.
Govorili smo ko su bili glavni igrači u ovogodišnjoj izbornoj kampanji: SDA, SDP BIH,HDZ BIH, HDZ 1990,SBB BIH, DF,SDS, SNSD. Izborni sistem je proporcionalni, ali veoma komplikovan jer postoji prefercijalni glas, kompenzacioni glas, nacionalni sastav i census je 3%. Otežavajuće je to što su se istovremeno održavali izbori za članove Predsedništva BIH, zatim na nivou država, entiteta i kantona. Istaknuto je i da je nezaposlenost u BiH preko 42%, tako da je to ključna tema za birače, a zatim siromaštvo, korupcija i loša vlast.
Zaključili smo da može se voditi emotivna ili ekonomska kampanja, da se uglavnom stranke opredeljuju za emotivnu, ali da je to često pogrešno, zatim za vreme kampanje ne treba uvoditi nove teme i ne treba vršiti edukaciju birača. I na kraju, za dobru predizbornu kampanju i rezultat najvaznija je poruka, novac i članovi stranaka.
Tomislav nam je pokazao iz prve ruke kako se radi jedna profesionalna kampanja, koliko je to težak i ozbiljan posao i kako prljava igra to ume da bude. Videli smo da se nista ne sme prepustati slučaju, da su potrebni precizni podaci i da istrazivanja moraju biti izvođena na pravi način. Nasuprot prethodnom predavanju koje je držao Miloš Đajić, gospodin Damnjanovic smatra da internet ipak jos uvek nema tako bitnu ulogu u političkoj kampanji i apsolutni primat daje televiziji.
Posle predavanja usledila je diskusija, u kojoj smo se dotakli malo i situacije u Srbiji, što je ovo predavanje učinilo još zanimljivijim.
Marija Mikić, Danijela Krinulović, Katarina Bošnjak
Komentari