Socijaldemokratija

Nemački izbori – dobija li socijaldemokratija vetar u leđa

Centar modernih veština u nameri da inspiriše socijaldemokrate u Srbiji, je zajedno sa Međunarodnim institutom Olof Palme organizovao webinar na temu “Izbori u Nemačkoj 2021dobija li socijaldemokratija vetar u leđa? Predavač je bio vrsni analitičar Dimitrije Milić iz organizacije Novi treći put. Dimitrije je i tokom trajanja kampanje u nemačkoj kontinuirano pratio trendove i u medijima objašanjavo njihova kretanja.

Kontekst izbora

Učesnici i učesnice webinara su imali priliku da se pre svega upoznaju sa kontekstom ovih izbora. Dimitrije je tu naveo da su ovo bili prvi izbori bez Angele Merkel nakon 16 godina njene vladavine. U Nemačkoj se usložnila partijska scena, a tema migracija pod pritiskom COVID 19 je nestala iz javnog diskursa.

Takođe trend smanjivanja broja radnika i njihov “odlazak” od socijaldemokrata ka ekstremnoj desnici pre svega zbog teme migracija je bio značajan za razumevanje konteksta vođenja kampanje SPD-a. Objasnio je i ključne događaje koji su menjali trendove a to su pre svega bile julske poplave, gafovi protivnika i promena ekonomske paradigme. Nakon poplava rejting Olaf Scholz-a kandidata SPD počinje da raste. Takođe to su bile debate koje su pokazale da Scholz ima znanja i komentencija da nasledi Angelu Markel. Dotakli smo se i razgovoru o predeljenju biračkog tela koje je bilo “sistemsko” i okretalo se tradicionalnim strankama.

SPD

Što se SPD-a tiče oni su izabrali kandidata centristu koji je i kao sadašnji vicekancelar simbolizovao nastavak vladavine Angele Merkel. Strategija SPD-a je imala 6 tačaka: kancelarski kandidat centrista, povezati staru koaliciju, strpljenje, lider u fokusu, kompetentna zamena za Angelu Merkel, merljiva obećanja.

Ono što je interesantno je da su socijaldemokrate pokazali strpljenje i držali se svoje strategije bez obzira što ona na početku kampanje nije davala očekivane rezultate. Uspeli su ponovo da u svojoj izbornoj bazi povežu progresivnu srednju klasu i radnike i radnice. Njihov program je bio dosta ambiciozan i dobro je prihvaćen, jer se paradigma razvoja ekonomije promenila pod uticajem COVID 19 krize. Nemci su bili spremni za veća izdvajanja čemu je doprinela i pobeda Joe Biden-a i njegov ambiciozni plan finansiranja iizgradnje infrastrukture.

Naučene lekcije

Ono što je u današnjem svetu važno je da razumemo da za socijaldemokratske stranke je važno da imaju umerene kandidate (centriste). Osim toga  važno je osloniti se na birače u centru što znači one koji izlaze na izbore. Lakše je njih pridobiti nego izvlačiti ljude iz apstinencije. Koristiti Korona krizu za postavljanje ambiciozne agende, izbegavati migrantsko pitanje po svaku cenu, izbegavati američki “woke” diskurs, radnicima dati konkretna ali realistična obećanja.

Nekoliko pitanja od strane učesnika je pomoglo da još bolje razumemo situaciju i atmosferu u Nemačkoj tokom trajanja ove važne kampanje. Razgovarali smo i o tome kako bi se naučene lekcije i uspeh socijaldemokrata mogao odraziti na izbore u Srbiji i na politiku EU prema Zapadnom Balkanu.

Komentari

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *