Poslednja nedelja oktobra u školici
U četvrtak 23. oktobra, Marija Mutić je održala predavanje “Ciljne javnosti i poruka”. Govorili smo o tome koliko je u kampanji bitno odrediti precizno kome se obraćamo da bi organizacija došla do zacrtanog cilja. Bili smo podeljeni u četiri grupe i imali smo različite zadatke, ali zajednički cilj, a to je pridobijanje podrške za projekte koji su nam zadati. Dve grupe su bile iz civilnog sektora, organizacija za zaštitu životne sredine kojoj je cilj da se ubede relevantni činioci (skupština i javnost) da se donese zakon o recikliranju i organizacija za zaštitu prava lgbt popuacije. Ostale dve grupe su bile političke stranke, jedna novoosnovana socijaldemoratska partija, i jedna novoosnovana liberalna partija. Posle uspešno završenog prvog dela i izlaganja mogućih rešenja diskutovali smo o komunikaciji sa populacijom. Za komunikaciju je jako bitno da se fokusiramo na ciljne grupe koje određujemo u zavisnosti od cilja komunikacije. Zaključili smo da predlozima koji se konkretno odnose na određene grupe možemo da dobijemo podršku, dok komunikacijom sa opštom populacijom ne možemo.
Na ovom času pričali smo i o poruci koju šeljemo ciljnim grupama i ustanovili da poruka koju šaljemo mora da bude jasno definisana i da ukaže na bitnost problema koji se rešava. Objašnjeno nam je kakva poruka u kampanji treba da bude (jasna, privlačna, originalna i pouzdana). Predavanje i radionica su bili korisni jer nam je Marija praktično pokazala kako funkcioniše kampanja i borba za predstavljanje svojih ciljeva i kako dopreti do publike.
Roman Jević, Dejan Sanader
Predavanje na temu Dekodiranje medijskih interpretacija održala je u utorak, 28.10. Tamara Tomašević. Najpre smo u bogatoj diskusiji razmotrili sam naslov predavanja. Šta znači dekodiranje a šta su medijske interpretacije? Dekodiranje označava proces otkrivanja podteksta, skrivenog pravog značenja plasiranog medijskog sadržaja bilo koje forme (video, audio, tekst). Pravi je izazov otkrivati dobro zamaskirane činjenice o svetu u komplikovanoj mreži simboličkog izražavanja, smisleno stilizovanih sadržaja sa namerom oblikovanja mišljenja javnosti. Dakle, u moru medijskih igranih predstava otkriti pravi scenario u njenim osnovama. Zbog toga je potrebno da svesno čitamo, slušamo i gledamo.
S obzirom da većina nas danas ne može da zamisli život bez tv-a, radia, interneta, otvara se pitanje koliko mediji zaista ispunjavaju svoju funkciju objektivnog i nezavisnog informisanja građana, a koliko konstruišu našu stvarnost, proizvodeći fenomen ’’sedećih figura’’ koje nisu sklone kriticizmu. Tokom radionice osvrnuli smo se i na neka aktuelna dešavanja koja su dominirala srpskim medijima poslednjih nekoliko dana, i s tim u vezi pokrenuli niz međusobno povezanih pitanja kao što su zloupotreba od strane medija, kršenje profesionalne etike, nepromišljena demonizacija, i kršenje pretpostavke nevinosti. Glavni zaključak bio je da nedostatak adekvatnih sankcija za gorepomenute poteze samo pospešuje nedogovornost medija. Nikako ne možemo poreći i dobre strane medija, u smislu brzog pristupa i disperzije informacija, stvaranje kritičke mase tokom presudnih događaja u državi ili svetu. Sve ove pozitivne strane navele su mnoge države da pristup Internetu proglase za jedno od osnovnih ljudskih prava. Međutim, neizbežan je zaključak da su mediji postali skloniji zabavljanju širokih narodnih masa stvaranjem senzacija, skandala, potiskujući edukativne sadržaje, proizvodeći time fenomen poznat kao ’’darvinizam medija’’. Određen stepen poverenja još uvek uživaju blogovi i forumi pojedinaca, kojima se pripsiuje veći stepen nezavisnosti da slobodno diskutuju o gorućim problemima i tabu temama.
Predavanje je upotpunjeno zanimljivim interaktivnim sadržajima, pričama, igricama koji na savršeno jednostavan a suštinski način ilustruju zamke u koje ljudi upadaju prilikom procenjivanja i davanja značenja. Na primer, jedan od zadataka bio je da, nakon glavne debate, u domaćim novinskim listovima pronađemo neku jezičku konstrukciju za koju smatramo da je primer zloupotrebe od strane medija, ili dramatizovanja i razvodnjavanja suštine. Bitna poruka predavanja je svesno primajte poruke medija. Svesno govorite i pišite. Prepoznajte navedene alate u svakodnevnim sadržajima. Kada ih prepoznate, razmislite šta je tu činjenica a šta ciljana interpretacija. Kada ogulite svu interpretaciju, činjenicu uzmite za sebe, njoj dajte sopstveno značenje a ne ono iskostruisano medijskim namerama.
Andrijana Taskov, Jelena Đukić
Komentari