#WorldEmojiDay – Komunikacija se menja, pišemo slikama
Danas je Svetski dan emotikona i to smatram odličnom prilikom da objedinim i napišem nekoliko stvari koje mi se već dugo moraju po glavi na ovu temu.
Šta su to “emoji”?
Sigurno ste primetili da našom komunikacijom u poslednje vreme dominiraju grafički simboli, različiti smajliji i stikeri, koji nam štede vreme, vizuelno ulepšavaju napisano i ponekad iskazuju više emocija nego što bismo mogli sa učinimo sa jednom ili više rečenica. Grafički simboli, piktogrami, smajliji i sl. se objedinjeno nazivaju “emoji”, u našem rečniku se koristi “emotikoni”. Nije adekvatan prevod, jer emotikoni predstavljaju facijalne ekspresije, i možemo reči da su emotikoni deo “emojis”, ali nemamo bolji termin trenutno. Potiču iz (a odakle bi ), ali su se brzo raširili svetom i sada su ih (skoro) sve platforme usvojile. Veći deo je standardizovan, pa tako postoji set simbola koji su isti na svim operativnim sistemima i tastaturama.
Šta sa njima?
Pored toga što je jednostavnije (a i zabavnije ) da svojim prijateljima stavite jednu sličicu umesto reči ili rečenice, “emoji” su počeli da se koriste i u zvaničnoj komunikaciji, kampanjama na društvenim mrežama i generalno odnosima s javnošću. Naravno, i ovde možemo primeniti onu dobro poznatu “Slika govori hiljadu reči”. Još uvek nema tih primera mnogo, ali nekoliko njih pokazuje pravac u kom razmišljaju brendovi i organizacije koji žele da se izdvoje i privuku posebnu pažnju.
Primer 1. – @wwf kampanja #endangeredemoji
Ne pamtim kada me je jedna kampanja ovoliko oduševila. Spaja upotrebu moderne komunikacije sa prikupljanjem sredstava za svoj cilj i naravno uz to, podiže svest o problemu. Suština je da među standardizovanim emotikonima postoje sličice koje korespondiraju sa 17 ugroženih vrsta. Svaki put kada upotrebite jedan od 17 emotikona, na saldo dodajete 10 centi. Na kraju obračunskog perioda, dobijete račun koliko bi trebalo (a ne morate) da uplatite WWF – u za spas tih vrsta. Možda u ovakvom pristupu komunikacije leži i odgovor na pitanje kako “materijalizovati” upotrebu Tvitera. Neću mnogo da tupim, pogledajte video.
Ovome je prethodila kampanja brisanja određanih emotikona iz liste na tri dana “MissingEmoji”, čime je bar delimično ukazano na problem izumiranja vrsta i kakav bi nam svet bio bez njih.
Primer 2 – Sapštenje za javnost – #ChevyGoesEmoji
Nedavno je kompanija Chevrolet povodom lansiranja novog modela (Chevy Cruise), izdala saopštenje za javnost potpuno napisano upotrebom emotikona.
Da li je svima bilo odmah jasno šta tu piše? Nije, ali to i nije bila poenta, privukli su globalnu pažnju na svoj proizvod i ponudili zabavu i takmičenje u dešifrovanju saopštenja. Za sve koji nisu mogli da dešifruju, dan kasnije u određeno vreme je emitovan prevod. Ovaj auto nije najbrži, nije najluksuzniji, nije čudo dizajna i sl. i prosto su morali nekako drugačije da ga izdvoje. Plus, kada razmišljamo sa aspekta ciljne grupe, verovatno je namenjen mlađim poslovnim ljudima (na početku karijere) i onima sa ograničenim budžetom, a ti ljudi pretražuju internet koji je tih dana preplavila vest o lansiranju novog automobila.
Primer 3 – Evolucija kroz “emojis”
Dokaz da se i komplikovane stvari mogu dosta dobro objasniti upotrebom emotikona i simbola (uz nekoliko reči) je i video u kome naučnik Bill Nye objašnjava evoluciju. Pogledajte video i više informacija o ovom slučaju.
Zaključak.
Naletela sam na jednu temu skoro, gde je ekološki pokret tražio od svojih pratilaca da našu planetu predstave samo upotrebom emotikona. Iz odgovora koji su pristigli se videlo mnogo emocija, razočarenja, borbe ali i ljubavi. Ne mogu sada da pronađem sliku, pa ću možda dodati naknadno (čak mislim da je isto bio jedan od naloga WWF-a)
Emojis postaju neka vrsta globalnog jezika, koriste se u svim prilikama i verovatno će se koristiti sve više i više. Komunikacija njima pomalo podseća na stare dobre rebuse, pa i ne možemo reći da nam je potpuno nova. Na netu postoji sve više diskusija gde se traži da se nešto objasni samo upotrebom emotikona. Ovo daje podstrek korisnicima da ispolje svoje poznavanje i kreativnost.
U svetu brze i površne komunikacije, kreativnost je prvi korak da naša poruka bude primljena i da dobijemo eventualni odgovor. Zato moj glas ide za slike i “emojis” kad je moguće i kad nije moguće. Srećan nam #WorldEmojiDay!
Komentari