Obrazovanje

Šta smo naučili iz USA izbora?

Centar modernih veština je, u saradnji sa Olof Palme Međunarodnim centrom, u četvrtak, 28. novembra 2024., u prostoru “Miljenko Dereta” organizovao seminar pod nazivom “Šta smo naučili od američkih izbora?”. Seminar je okupio predstavnike progresivnih političkih stranaka, a predavači su bili Dimitrije Milić iz organizacije Novi treći put i Igor Jojkić iz CMV-a.

Izborni sistem i ključne teme

Dimitrije Milić je analizirao izborni sistem u tzv. swing državama, osvrnuvši se na rezultate izbora i ključne teme koje su obeležile kampanju. Posebno je istakao:

  • Inflaciju kao centralnu temu, podsetivši na simboličku granicu od 3 dolara za galon benzina, koja je značajno uticala na birače. Paralelno je povukao poređenje sa situacijom u Srbiji, gde je bila dvocifrena inflacija prošla bez adekvatnog političkog odgovora.
  • Imigraciju, koja je oblikovala stavove birača, ali i zapažanje da je izabrani predsednik osvojio veću podršku manjinskih grupa nego u prethodnom izbornom ciklusu.
  • Abortus, kao temu koju je pobednik kampanje uspešno neutralisao, izbegavajući polarizaciju biračkog tela.

Dimitrije Milić, margine u swing državama su odlučile

Komunikacijske strategije i volonterski sistem

Igor Jojkić je podelio uvid u ključne komunikacijske poruke, organizaciju volonterskog servisa i upotrebu društvenih mreža:

  • Volonterski servis u američkoj kampanji bio je fleksibilan i usmeren na potrebe volontera. Svaka aktivnost nudila je jasne opcije i uključivala poziv za minimalne donacije, čime je volonterima pružena mogućnost da biraju način na koji će se angažovati.
  • Društvene mreže, posebno TikTok, pokazale su ogroman potencijal. Dva videa sa najvećim dosegom – jedan snimljen u McDonald’s-u, a drugi neposredno pre objave rezultata – jasno su pokazala važnost autentičnih i pravovremenih sadržaja.

Igor Jojkić – 6 od 10 najpregledanijih videa tokom kampanje su bili Tumpovi

Naučene lekcije

Učesnici su kroz diskusiju identifikovali nekoliko ključnih lekcija koje mogu biti korisne za političke kampanje u Srbiji:

  1. Fokus na “mekim biračima” suprotnog tabora, umesto radikalne promene pozicija.
  2. Kontinuiran rad na terenu, koji gradi poverenje i direktnu povezanost sa biračima.
  3. Fleksibilan i inkluzivan pristup volonterima i komunikaciju prilagođenu savremenim platformama.

Ovaj seminar je pružio dragocene uvide u primere dobre prakse iz američkih izbora, koje domaće progresivne snage mogu prilagoditi svom kontekstu i radu.

Komentari

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *